siapakah guru?

mereka yang mampu merubah fikiran orang lain tanpa perlu paksaan.

Wednesday, September 16, 2009

hari terakhir berbuka di masjid...

syahdu betul...esok dah tak boleh berbuka kat masjid kesayangan dah, masjid kesayangan adalah masjid Unta kat Seksyen 18...kebetulan hari ni laut dia pergh..mantap!!! Nasi beriyani, lau daging, ayam masak merah plus dalca terung. Air sirap tetiba je jadi sedap amat, sungguh nyaman di sini..
sebab esok dah tak boleh nak berbuka ramai-ramai lagi macam hari ini, maka agak sedih ketika bersalaman dengan jemaah lain. sedih bukan sebab xdapat berjemaah lagi, tapi sebab tak dapat makan free lagi...fasik betul..hohho...

bersama cekyam, merentasi masa berterawikh di surau yang berhampiran, hajat di hati mencari imam yang bace surah pendek dengan laju, tapi berjemaah juga dengan imam yang baca surah panjang...nasib baik tarannum ala2 ustaz zamri dekat di hati...first time terawikh tak ngntuk...yang penting, moreh!!! baik punya kuih keria bersama kuih tak-tahu-nama-tapi-sedap.

sbnarnya......

saje nak explain apa yang dirasai sepanjang berbuka dan berjemaah di kawasan kejiranan seksyen 17 dan 18 shah alam ni...jemaah mereka ok. cuma yang tak best:
  1. mak cik2 suka pakai sejadah lebar2 macam tak sudi rapatkan saf
  2. mak cik2 main sms dalam masjid ketika tunggu berbuka puasa, kalau di kalangan remaja, itu fenomena biasa okeh, tp ini mak cik-makcik...saya dengki!!!! kan ke bagus kalo bawak berselawat wahai mak cik-makcik budiman...
  3. mak cik-mak cik suka bercakap pasal " eh awak beli kat mana jubah ni? cantik!!!", lantas saya menjerit di dalam hati " baju aku lagi cantik la mak cik!"
  4. anak-anak makcik suka buat bising dalam masjid, adatla kanak-kanak, tp yang agak biadap nye, mak cik-makcik langsung tak larang kanak-kanak tak baligh ni...mana aci, saya masa kecik-kecik dulu kalo buat bising sket je dalam masjid, konpem kena cubit on the spot, belum tambah sambungannya lagi bila dah balik umah, abah konpem ngan tali pinggang kaler cokelat nya...
  5. makcik-makcik tak terawikh pon kat masjid, lepas berbuka buat donno je menonong pegi amek nasi tak abes, tapau untuk sahur katanya. Siap suruh kitorang yang student UITM terbaik punya amek sekali. ~ai malu tapi mahu~....
itu je...kang lebih2, ada mak cik2 bising lak!!! esok dah tak berbuka kat masjid dah, selamat hari raya ye makcik2. maaf zahir dan batin. td salam-salam kan??? kira o-o okeh!!!

p/s: time kasih kepada dermawan yang sudi menyediakan juadah berbuka puasa sepanjang ramadhan, insyaALLAH, bila saya dah stabil dari segi kewangan, saya bayar balik kat masjid.
syukur juga pada Tuhan Yang Esa, memberi kesempatan untuk saya bersama kawan-kawan dengan meriahnya ketika berbuka tanpa perlu menyediakan wang.


nak balik raya, nak balik raya!

7 comments:

z a w a n i b a d r i said...

wah! best nye berbuka kat masjid!

selamat hari raya kienah :)

cekyam said...

muahaha.
siot jek kritik makcik2.
biase lah tu.
mane tau esok luse diorg berubah.
haha~
slmt raye gakkk!!

word verif = jorack

qieynah said...

wanie: tahun depan kita berbuka kat masjid ek!!

cekyam: gila ape aku nak kritik ko! baik aku kritik para mak cik.
kalo dorang berubah, Alhamdulillah...

cekyam said...

haha. bisa bikin sakit otak ni!!

p.a.n.a ★ ちゃん said...

nexsem ak ingin join berbuka lauk free!!

dan yg penting, tarawih!

word very:atialluv

atilia?

qieynah said...

gilos kamu semua....pana, kamu kat jepun posa nggak??? malaysia panas gila rasa macam mls nak posa!!!

p.a.n.a ★ ちゃん said...

kalo camtu, msti tiap2 taon ko rase cam mls nk pose kan kina..

ak pose tau..cuace disini tak de rase cam mls nk pose..
rase cam nk pose smp bln 12 pon ade..