siapakah guru?

mereka yang mampu merubah fikiran orang lain tanpa perlu paksaan.

Saturday, August 15, 2009

mari mengurus masjid....

carila mana-mana anak dara yang sanggup bangun awal pagi di hari sabtu semata-mata nak uruskan masjid, jumpa???? tak jumpa bukan??? jangan terkejut jika yang bangkit seawal sebelum matahri terbit merupakan saudari penulis yang anggun lagi ayu. Afiqah di waktu kejadian masih lagi diulit mimpi walaupun beliau mempunya moot workshop utk subjek unlawful law, sesungguhnya afiqah merupakan produk gagal...*gila bongkak..astaghfirullah. Sifat bongkak merupakan sifat terkeji pernah ada dalam sejarah ketamadunan manusia, sifat bongkak hanya layak untuk DIA yang satu. Dia yang melebihi segala-galanya.

tahukah anda, pada tiap-tiap pagi sabtu, akan kelihatan saya di kampus utama uitm shah alam kerana menghadiri kelas pengurusan masjid. Ana fauziana bertanya, mengapa mesti masjid? Saya juga tidak mengerti mengapa harus saya mengahadiri kelas sebegini, walhal masih banyak aktiviti yang boleh saya lakukan di tiap-tiap pagi sabtu seperti tidur sehingga waktu zuhur pun terlepas.

oh ya, apa yang mampu saya coretkan ( perhatian, coret adalah tulis), di sini ialah, kelas ini sangat menarik walaupun pengisian kelas hanya diisi oleh ceramah agama oleh ustaz ismail. 100% ceramah tau, langsung tak de q&a session. According to methodology of teaching, the major diasdvatage of rote learning (lecture) is the student centered based which is not so effective to the students as they can not talk or react during the lesson. TETAPI, cara penyampaian yang bersahaja oleh Ustaz Ismail (langsung xder unsur lawak tau, sangat serius- dengan loghat kedah yang amat pekat), sangat menarik minat saya. langsung tiada unsur mengantuk di dalam kelas.

hari ni, saya belajar peranan imam dan bilal di dalam masjid. pastu pengurusan masjid untuk penyediaan solat jumaat. woh, lelaki muslim, baligh, dan berakal wajib solat jumaat. tetapi saya dapat merasakan bahawa afnan terkecuali dalam golongan ini. saya juga telah membuat kesimpulan awak (hipotesis) bahawa lelaki yang tidak bersolat jumaat adalah tidak berakal. *tsk

awak tau tak? tabung masjid as syakirin kat klcc tu mampu mengumpul derma sebanyak RM200K semingggu, diulang...seminggu!!! itu belum dikira mereka yang menderma menggunakan kad kredit ataupun swap atm kad.(serius kagum dengan kecanggihan ini-agak2 sape ek derma masjid swap kad atm???), menurut data juga, masjid di kampung baru juga mengumpul lebih RM20K sebulan...stndard la kan sebulan. Itu belum masjid UiTM. UiTM ada di setiap negeri, maka darabla wei. Tabung masjid UiTM adalah di antara penyumbang terbesar dalam Lembaga Zakat Selangor. Weh2, tiba-tiba gelap mata cakap pasal duit. Kacing!!! Moralnya, marilah menderma di masjid. jangan derma di jalanan.!!!

awak tau tak, keluhuran sesebuah masjid bermulla dari imam. cacat imam, cacat masjid. belum sebut kecacatan yang bakal dialami oleh jemaah masjid itu sendiri lagi. Maka, kita seharusnya bijak dalam memilih siapa imam kita, jangan berebut nak jadi imam, tapi ber'imam'lah dengan mereka yang berhikmah. *wauw....

akhirul kalam...tatapla saya sebelum tutup page ini..
wajah suci bebas mekas baru balik kelas masjid dan tak sabar nak upload dalam belog-sungguh keji

*dalam kelas pengurusan masjid, tidak digalakkan bermekap secara keterlaluan
**tudung saya adalah paling singkat dalam kelas, tolong bagi dana nak beli tudung labuh
***kaum hawa seperti tertindas, langsung tak boleh nak bersuara, tapi saya peduli apa, suara saya kuat seperti harimau, duduk kat belakang pun selamba je bergurau ngan ustaz. tapi ustaz macam blurrr...erkkk
****nanti saya kena present adab ketika di masjid.


5 comments:

z a w a n i b a d r i said...

suke tgk kinah pakai tudung nie :)

qieynah said...

saya juga suka, kalu prasan, hari2 saya pkai tudung ni...haha...sebab nak selalu kena puji wajah innocent kalu pkai tudung ni....ala2 efek madina gitu

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

kinah dear, correction ek.. bukan 'kenapa mesti masjid' but 'kenapa pilih pengurusan masjid'

sekian, terima kaseh...

p/s: i'm proud of u my gal!!! Keep up da good imej!!

~ana fauziana~

qieynah said...

hahah, thanx for the support dear....love u sampai mati