siapakah guru?

mereka yang mampu merubah fikiran orang lain tanpa perlu paksaan.

Sunday, May 24, 2009

pohon semalu dan sakinah yang pemalu.....

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.
Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.
Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).
Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.
Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.
Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.
Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.


ps:// aku baru sahaja menghabiskan cuti hujung minggu dgn menginja2kan diri di lewat hari....mungkin aku patut praktikkan sifat si pohon semalu ini....

10 comments:

anNaqia said...

nice bebeh~

alang said...

Praktikkan sifat pohon semalu? InsyaAllah. Aku doakan k. :D

Pana Sensei said...

btl tu..ni tak..
blik tgh mlm..

zawani badri said...

mari jadi pkok semalu :D

qieynah said...

to naqiah n alang; keep praying for my success k

to pana : r u talking bout urself??

to wani with love : meh2 kita jadi pemalu....

Pana Sensei said...

yela..ak mengaku..
im talking bout myself..

Nadzrah said...

ko dan pemalu???
errr...
ermm...~

qieynah said...

pana yang kurang sket cun dari aku....finally u noe who u really r...

nadzrah yang agak kekenekan....aku tau ko pon nk suh aku kata ko pemalu....same spt ko malu time nk usha abang mpp dr jengka time dorang dtg mlwat kuantan dulu kan????

kAkI_tErlUkA said...

ko mmg xmalu lgsg..
kakkakka

qieynah said...

wei, aku pemalu la tajul yang terluka di kaki...